DJI | Een online platform helpt gedetineerden bij hun re-integratie

Dit online platform is ontwikkeld voor Dienst Justitiële Inrichtingen en bevat informatie voor re-integratie voor (ex-)gedetineerden.

Klant

Dienst Justitiële Inrichtingen

Logo DJI

Markt

Overheid, Openbare Veiligheid & Non-profit

Thema

Adoptie en implementatie

Publicatiedatum

20 april 2020

man zit achter een desktop pc de module te bekijken

Overzicht via een platform

Tijdens detentie kan de gedetineerde kennis maken met het platform. Hier kan hij al zijn regelzaken invoeren. Het platform kan hem op verschillende manieren helpen, met een duidelijk overzicht, met reminders, met verwijzen, etc. Daarnaast kan hij het platform gebruiken om persoonlijke informatie op te slaan. 

Na detentie kan de gedetineerde met zijn gegevens een app downloaden. De app bevat dezelfde informatie als tijdens zijn detentie. De gedetineerde kan zo zien wat hij heeft gedaan en wat hij nog moet doen. Daarnaast krijgt hij de gelegenheid om via een rode knop in contact te komen met een medewerker.

Op basis van de principes van design thinking gingen we aan de slag. Tweemaal organiseerden we een workshop in de inrichting. In een klein comite haalden we gericht informatie op. Zo ontstond er een beeld van de twee uitersten, de gemotiveerde en de ongemotiveerde gebruiker. 

We zijn rondgeleid in de inrichting en hebben interviews afgenomen bij gedetineerden. Allemaal voor het vormen van een beeld en het vergroten van het draagvlak. Je moet immers de doelgroep kennen voordat je gaat bouwen.

Op basis van de informatie hebben wij een conceptproduct gebouwd.

"Met dit concept voel ik me gesteund in plaats van alleen gestraft. Ik zie hier zeker de toegevoegde waarde van in."

Gedetineerde
module in telefoon
man zoekt op laptop
Module in mobiele telefoon
Module op tablet

Blijvend contact

De basis voor het platform zijn de vijf leefgebieden waar gedetineerden aan werken tijdens hun detentie: ID, schulden, werk en inkomen, huisvesting en zorg. In de inrichting kunnen ze hieraan werken in het re-integratiecentrum. Op dit moment ontvangen gedetineerden bij binnenkomst een map met alle informatie die ze hiervoor nodig hebben. In het re-integratiecentrum kan de gedetineerde terecht voor hulp. Hij moet het zelf doen en hij kan vragen stellen als hij er niet uitkomt. Wanneer de gedetineerde vrij komt, is hij deze hulplijn kwijt. Het online platform zorgt ervoor dat er contact blijft. Het is het verlengde van het re-integratiecentrum dat de gedetineerde buiten kan gebruiken. Geheel vrijwillig en anoniem. 

Meer weten over het principe van design thinking?

Neem even contact op.

Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur
eefje.albers@brightalley.nl