Home Oplossingen Onboarding

Onboarding

Onboarding, induction, introductieprogramma, inwerkperiode… verschillende termen, met allemaal hetzelfde doel: nieuwe medewerkers uniform, efficiënt en op een leuke manier inwerken. Een grote uitdaging waar veel bedrijven mee worstelen. Hoe zorg ik ervoor dat mijn nieuwe mensen zich echt welkom voelen? Hoe krijg ik nieuwe medewerkers zo snel mogelijk up-to-speed?

Hoe zorg ik ervoor dat de cultuur van mijn organisatie zo goed mogelijk wordt overgedragen? Een vraag die klanten ons regelmatig stellen. Inmiddels hebben we veel ervaring met het realiseren van onboardingprogramma’s die hoog gewaardeerd worden door nieuwe medewerkers. Hierbij onze ervaringen op een rijtje:


Wat is onboarding?

Onboarding is het proces waarin de organisatie een medewerker wegwijs maakt in zijn nieuwe werkomgeving. Dit proces heeft drie belangrijke doelen:


  1. Organisatie: medewerkers inzicht geven in de organisatie
  2. Eigen functie: medewerkers inwerken in de eigen functie
  3. Binden en boeien: versterken betrokkenheid en loyaliteit medewerker

Een onboardingprogramma zorgt ervoor dat deze doelen op een georganiseerde, slimme manier worden bereikt. Met één bijeenkomst of e-learningmodule ben je er niet. Een effectief programma vraagt een opzet die over langere periode loopt. De onboarding start al op het moment van tekenen van het contract. Hoelang het programma duurt, is afhankelijk van de gestelde doelen. Hoe meer er van een nieuwe medewerker verwacht wordt, hoe langer het programma.

Start bij het begin

Sta je als organisatie voor een verandering? Dan is onboarding de plek om deze verandering te starten. Laat nieuwe medewerkers tijdens de onboarding ervaren wie je als organisatie wilt zijn, niet wie je nu bent.

Valkuilen

De grootste valkuilen die wij zien bij onboardingprogramma’s:

  • Al het benodigde materiaal opnieuw ontwikkelen. Er is vaak al zo veel, maak hier gebruik van. Bijvoorbeeld volgens het curationprincipe. Bekijk dit inspirerende webinar van Ben Betts eens.
  • Een intranet waar de nieuwe medewerker door de bomen het bos niet meer zien.
  • Keep It Simple! Focus op kennisoverdracht. Maak er een leerervaring van.
  • De manager is geen onderdeel van het programma van zijn nieuwe medewerker.
  • Lange verhalen van alle verschillende afdelingen die allemaal hun zegje willen doen. Houd het liever interactief.

Zo kan het ook!

Een aantal ideeën om je onboardingprogramma naar een hoger niveau te tillen:

  • Zorg voor een volledig verzorgd welkomstpakket voor de medewerker en manager.
  • Biedt stimulansen aan via mails of een app om het programma te doorlopen.
  • Maak het contact leggen tussen nieuwe medewerkers onderling en met buddy’s mogelijk via een (al bestaand) platform. 
  • Zorg dat in alles de koppeling met het dagelijkse werk wordt gelegd. 
  • Laat nieuwe medewerkers bijdragen aan het onboardingprogramma voor de volgende lichting. 
  • Gebruik augmented reality om het kantoor of de afdelingen te leren kennen. Zo leg je een virtuele laag over de werkelijkheid heen.

Gesneden koek? 

Nou nee, bij iedere organisatie past weer een ander onboardingprogramma. Individueel? Of juist meer samen? Online of offline? Wij helpen je graag op weg.