Home Portfolio Een neus voor fraude

ICTU: Geef ze een neus voor fraude

Fraude, het komt helaas vaker voor dan we denken. Dit kost de maatschappij echter veel geld. Daarom is het belangrijk dat baliemedewerkers bij de gemeente identiteitsfraude kunnen voorkomen. Iemand blindelings op het woord vertrouwen is geen betrouwbare strategie meer. Hoe krijgen baliemedewerkers een neus voor fraude?

''De baliemedewerker moet veel meer inzicht krijgen in de impact van zijn handelingen, en hoe hij door goed handelen fraude kan voorkomen. Ze kunnen veel meer overzien wat de gevolgen zijn, maar ook veel beter weten welke stappen zij kunnen zetten.” - Erwin Lubberding, ICTU

Het ministerie van Binnenlandse Zaken startte samen met ICTU en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) het project ‘Naar Betrouwbare Persoonsgegevens’ met als doel het terugdringen van identiteits- en adresfraude. Hiervoor wilden zij een leertraject inrichten dat huidige medewerkers helpt bij het opsporen van fraude. In het aanbestedingstraject kreeg Bright Alley deze uitdaging toegewezen. Die gingen we natuurlijk graag aan!

Als poortwachters voor alle overheidsinstanties spelen baliemedewerkers bij Nederlandse gemeenten een belangrijke rol. Enig idee welk bedrag deze baliemedewerkers de maatschappij kunnen besparen? Gemiddeld 30.000 euro per fraudegeval! Om de medewerkers hierop te trainen  ontwikkelden we in samenwerking met ICTU een blended learning traject.

Gezamenlijk ontwikkelden we vier modules, waarbij we verantwoordelijk waren voor de technische en designaspecten. Er verschenen uiteindelijk twee e-learningmodules voor baliemedewerkers en twee e-learningmodules voor senior medewerkers. Hierin hebben we gebruik gemaakt van klantcases, video’s en gamification. Hierdoor krijgen medewerkers een veel beter inzicht.

“We zaten in een hele complexe omgeving. We hadden vier partijen waar de kennis vandaan kwam: de Koninklijke Marechaussee, de immigratie en naturalisatiedienst, de vreemdelingenpolitie en de gemeenten. Kennis van die specialisten moet toepasbaar worden gemaakt voor baliemedewerkers bij de gemeenten. Dat traject heeft Bright Alley heel erg goed begeleid.” -  Harry Molkenboer, Bureau voor Toetsen en Beoordelen