Home Portfolio KLM: basisleergang Cabin Attendants

KLM: basisleergang Cabin Attendants

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe Cabin Attendants (CA's) zo snel mogelijk aan de slag kunnen? Mét de juiste kennis en vaardigheden zodat de vlucht soepel verloopt, de veiligheid geborgd is én de gasten de juiste persoonlijke benadering krijgen?

Samen met KLM hebben wij een volledig vernieuwde basisleergang gerealiseerd die nieuwe CA's helpt om in twee fases en volledig inzetbaar te worden. De opleiding is vergeleken met de vorige vorm véél efficiënter door de combinatie te maken tussen online en offline interventies. Hierdoor zijn de nieuwe CA’s sneller inzetbaar en is het leerproces persoonlijker. Fase 1 is zelfs volledig online en helpt de nieuwe medewerker kennis te maken met wat hem/haar straks te wachten staat.

Het vluchtverloop als rode draad

Voor het realiseren van de basisleergang is gekozen voor Moodle als leeromgeving. Deze omgeving is onder handen genomen door onze User Experience Designers. Het resultaat is een moderne en frisse leeromgeving waarin de eindgebruiker gemakkelijk zijn weg weet te vinden. Om de eindgebruiker extra ondersteuning te bieden is er een digitale coach toegevoegd die je welkom heet en uitlegt hoe de omgeving werkt. Vervolgens is de leergang opgebouwd met het vluchtverloop als rode draad. Zo is het gelukt om de vele losse interventies tot één geheel te maken.

De trainers vanuit KLM spelen een belangrijke rol in het leertraject van de CA’s. Daarom is er in de leeromgeving veel aandacht voor interactie met trainers en krijgen trainers een eigen groep toegewezen. Door train-de-trainer sessies te houden heeft KLM ervoor gezorgd dat de trainers in de Moodle-omgeving de communicatie met cursisten kunnen voeren.

Reflectie op het leerproces - My Travel Journal

Omdat het programma voor de deelnemers zeer intensief is, is reflectie een belangrijk middel om stil te staan bij de eigen ontwikkeling en uitdagingen die de deelnemer tegenkomt. Het reisverslag biedt de mogelijkheid om gestructureerd te reflecteren en helpt bij de conversatie tussen trainer en deelnemer. Bright Alley ontwikkelde hiervoor een maatwerk Moodle-plugin.

Agile ontwikkelen

Een bijzonder gegeven van de ontwikkeling is dat deze volledig in een agile methode met bijhorende sprints is ontwikkeld. Samen met inhoudsexperts hebben onze consultants op locatie bij KLM gewerkt om zo samen de leergang te realiseren. Door deze aanpak konden we snel keuzes maken, bleven reviews tot een minimum beperkt en werden er creatieve oplossingen bedacht voor uitdagingen die opeens ontstonden. Bij het ontwikkelen van de losse interventies is er steeds gekeken naar welke werkvorm in Moodle het beste aansluit bij het leerdoel. Vervolgens hoe deze in co-creatie kon worden gerealiseerd. Zo heeft Bright Alley de storyline templates ontwikkeld waarin de ontwikkelaars van KLM zelf modules hebben gemaakt. En hebben onze vormgevers gezorgd voor consistentie en maakte KLM video-opnames zelf.

projectteam aan het werk aan tafel met op achtergrond prikbord met projectstappen

‘Projectroom' by Marcel de Leeuwe, licensed under CC


Meer weten over deze case of hoe we Moodle ook voor uw organisatie kunnen toepassen? Neem dan contact op met Job Bilsen (06-11041612)