Trekpleister | Goede onboarding leidt tot vliegende start!

Trekpleister, wellicht ken je het als de buurtdrogist. Maar wist je dat Trekpleister met meer dan 200 winkels een van de belangrijkste spelers op de Nederlandse health- en beauty-markt is? Wekelijks bezoeken een half miljoen klanten één van de winkels. De drogist heeft aandacht voor klanten en de teams werken hecht samen. Als team zorg je er elke dag weer voor dat jouw winkel een succes is. Perfect, echt iets voor jou. Je solliciteert en je wordt aangenomen. Dus daar komt ie: je eerste werkdag...

Klant

Trekpleister

Logo Trekpleister

Markt

Retail, Voedsel & Agri

Thema

Onboarding

Publicatiedatum

28 april 2020

Trekpleister medewerkers in winkel

Nieuwe medewerkers snel en effectief aan de slag

Je eerste werkdag. Spannend! Wat staat je precies te wachten? Hoe ga je om met acties en aanbiedingen? Wat doe je als een klant iets wil ruilen zonder kassabon? En hoe zet je net een stapje extra voor klanten? Samen met Trekpleister ontwikkelden we een e-learningmodule om de 1.000 medewerkers die jaarlijks starten op een innovatieve en relevante manier te onboarden. Deze module is onderdeel van de gehele onboarding van Trekpleister.

De nieuwe medewerkers zijn van alle leeftijden, met de jongeren (met name vrouwen) als grootste groep. Belangrijk voor deze jonge doelgroep is dat de module responsive is en dus geschikt voor mobiel. Maar nog belangrijker: de module mag leuk zijn en aanspreken! Dit is de eerste keer dat de nieuwe medewerker na het sollicitatiegesprek in aanraking komt met Trekpleister. Deze eerste indruk kun je maar één keer maken.

Trekpleister rise module in tablet mockup

“In de samenwerking met Bright Alley werkten de korte lijnen erg prettig. In korte sprints werkten we snel naar het eindresultaat.“

Trekpleister

Interactieve e-learning om Trekpleister te leren kennen

De e-learningmodule sluit zo goed mogelijk aan bij de (werk)praktijk in de winkel. In de module volgen nieuwe medewerkers verkoopmedewerker Mandy op haar eerste werkdagen. Zij doorlopen samen met haar drie klantverhalen. Mandy komt in verschillende werksituaties terecht waarin zij vragen van klanten oplost. Denk aan vragen over medicijngebruik, producten of hulpvragen bij de kassa, bijvoorbeeld over het retourneren van een product. De e-learningmodule is interactief en de nieuwe medewerker beantwoordt steeds de vraag hoe Mandy het beste kan handelen. Blijft Mandy haar schap aanvullen of helpt ze direct de klant? Als de klant wil weten waar de reinigingsdoekjes liggen, loopt Mandy dan even mee met de klant? En vertelt ze gelijk dat de doekjes van het Trekpleister-merk in de aanbieding zijn? Zo leert de nieuwe medewerker de werkzaamheden bij Trekpleister kennen evenals A.S. Watson, de grootste Health & Beauty retailer wereldwijd waaronder Trekpleister valt.

Vol vertrouwen naar je eerste werkdag

De e-learning is een mooie start van de onboarding voor nieuwe collega’s bij Trekpleister. Zij maken nog voor hun eerste werkdag kennis met Trekpleister als organisatie en worden zich bewust waar het allemaal om draait: tevreden, écht blije klanten! Dit doen ze door het geven van aandacht én advies aan de klant. Door in de huid van Mandy te kruipen, bouwen nieuwe collega’s tijdens de e-learning vertrouwen op om aan de slag te gaan in het filiaal. Na een kleine 15 minuten zijn ze klaar voor een vliegende start bij Trekpleister! Zo voelen nieuwe collega’s zich snel thuis en is de overgang naar het ‘echte’ werk bij Trekpleister klein. Met de module zorgt Trekpleister voor een consistente ervaring voor nieuwe collega’s én klanten. Nieuwe medewerkers zijn snel up-to-speed en klaar om het verschil te maken! Altijd meer drogist voor jou in de praktijk. 

Een goede onboarding kan je veel opleveren.

Meer weten?

Portretfoto van Sjoerd

Sjoerd Bohnen

Business Developer
sjoerd.bohnen@brightalley.nl