ICTU | Medewerkers trainen via een blended learning

Fraude, het komt helaas vaker voor dan we denken. Dit kost de maatschappij echter veel geld. Daarom is het belangrijk dat baliemedewerkers bij de gemeente identiteitsfraude kunnen voorkomen. Iemand blindelings op het woord vertrouwen is geen betrouwbare strategie meer. Hoe krijgen baliemedewerkers een neus voor fraude?

Klant

ICTU

Logo Ictu

Markt

Overheid, Openbare Veiligheid & Non-profit

Thema

Informatiebeveiliging: Start bij medewerkers

Publicatiedatum

30 april 2020

Mederwerkers leggen elkaar iets uit voor hun computers

Baliemedewerkers moeten veel meer inzicht krijgen in de impact van hun handelingen, en hoe zij door goed handelen fraude kunnen voorkomen. Ze moeten veel meer overzien wat de gevolgen zijn, maar ook veel beter weten welke stappen zij kunnen zetten.

Erwin Lubberding, ICTU

Geef medewerkers een neus voor fraude

Het ministerie van Binnenlandse Zaken startte samen met ICTU en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) het project ‘Naar Betrouwbare Persoonsgegevens’ met als doel het terugdringen van identiteits- en adresfraude. Hiervoor wilden zij een leertraject inrichten dat huidige medewerkers helpt bij het opsporen van fraude. In het aanbestedingstraject kreeg Bright Alley deze uitdaging toegewezen. Die gingen we natuurlijk graag aan!

Als poortwachters voor alle overheidsinstanties spelen baliemedewerkers bij Nederlandse gemeenten een belangrijke rol. Enig idee welk bedrag deze baliemedewerkers de maatschappij kunnen besparen? Gemiddeld € 30.000 per fraudegeval! Om de medewerkers hierop te trainen ontwikkelden we in samenwerking met ICTU een blended learning traject.

Gezamenlijk ontwikkelden we vier modules, waarbij we verantwoordelijk waren voor de technische en designaspecten. Er verschenen uiteindelijk twee e-learningmodules voor baliemedewerkers en twee e-learningmodules voor senior medewerkers. Hierin hebben we gebruik gemaakt van klantcases, video’s en gamification. Hierdoor krijgen medewerkers een veel beter inzicht.

We zaten in een hele complexe omgeving. We hadden vier partijen waar de kennis vandaan kwam. Dat traject heeft Bright Alley heel erg goed begeleid. Daarnaast dachten zij heel erg vanuit de eindgebruiker, dat heeft een aantrekkelijke e-learning opgeleverd.

Harry Molkenboer, Bureau voor Toetsen en Beoordelen

Benieuwd hoe je medewerkers kunt trainen via een blended learning?

Neem contact op!

Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur
eefje.albers@brightalley.nl