15-10-2020 / nieuws /
Van 'nieuwe media' naar employee performance

25 jaar Bright Alley

Bright Alley bestaat dit jaar 25 jaar. In deze jaren groeiden wij van een (beginnend) interactief bureau, diepgeworteld in het Hilversumse mediapark, tot een digital learning marktleider met nog steeds het vizier op de toekomst. Een terugblik.

 

Terug naar ‘88

Het was de zomer van 1988 toen Nederland Europees Kampioen voetbal werd. De publieke omroepen zoals de NOS besteedden er uiteraard veel aandacht aan. In het voorjaar was net het derde televisiekanaal in Nederland toegevoegd: Nederland 3. Je had het er maar mee te doen. Nog verder terug naar januari dat jaar. Vanuit de eerdergenoemde NOS werd het facilitair gedeelte afgesplitst en ging verder onder de naam Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB).

 

In 1995: Van websites tot e-learning

Het NOB ging zich bezighouden met mediaproducties. Een van de nieuw op te zetten onderdelen was NOB Nieuwe Media, gestart in 1995. Daarbinnen was er naast o.a. NOB Services en NOB Encoding (gericht op facilitaire zaken) de creatieve tak 'NOB Interactive'.

 

 

NOB Nieuwe Media startte haar werkzaamheden vanuit de speciaal hiervoor gebouwde 'Peperbus' op het Mediapark in Hilversum. Uiteraard een gebouw met mooie gadgets: Een boom die vanuit de ontvangsthal doorliep naar de bovenste verdieping. Een scherm in de lift die correspondeerde met de boom; met speelse vogelgeluiden zoefde je naar boven. Dit gebouw is tegenwoordig de studio van NPO 3FM & FunX. 

 

 

 

'De Peperbus was een hele speciale plaats om te werken. Zo herinner ik me de 'blauwe studio' onderin het gebouw, dé plek voor diverse feesten. Maar ook hoe we in 1999 met een heel stel bovenop het gebouw met speciale brilletjes op naar de zonsverduistering stonden te kijken'.
- Dorien de Rond (Bright Alley 1998-heden)

 De Peperbus in aanbouw in 1995. Foto afkomstig uit het boek: "Kathedralen en luchtkastelen van de Omroep in Hilversum"

 

De focus bij NOB Interactive lag in de begin jaren op het realiseren en onderhouden van websites, digitale media en interactieve marketing & communicatie-campagnes en minder op e‑learning. Maar binnen enkele jaren kantelde dit evenwicht. E-learning werd steeds belangrijker en ontwikkelde zich snel. Binnen 20 jaar van het maken van recht-toe-recht-aan knoppentrainingen naar totaaloplossingen voor employee perfomance. En zo zien we dat onderdelen als branding- en communicatiecampagnes als ook veel meer soorten digitale media meer en meer onderdeel zijn van digital learning. Net zoals we begonnen.

 

Hoe zit het dan met die naam Bright Alley? In de periode van websitebouw klonk NOB Interactive meer als een product dan een (stoere) merknaam in een veld van concurrenten als Lost Boys en Clockwork. En zo was de naam Bright Alley daar! Bright als in intelligent, licht, helder op (nog) donkere plekken zoals een steegje. Waarbij Alley slaat op verbinden, in de begintijd nog letterlijk via het toen hippe woord hyperlinks.

 

2002: Overgang naar Conclusion

Na een reorganisatie met herpositionering bij NOB werd Bright Alley opgesplitst in een facilitair deel (hosting, webcasting, etc) en het creatieve deel. Dit tweede deel werd niet langer gezien als core-business van het NOB en werd overgenomen door De Ewycksgroep, later Conclusion.

 

Door te blijven innoveren op het vlak van digital learning, en het inzetten van onze specialistische kennis op het vlak van didactiek, (UX) design en techniek, zijn we inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste full service digital learning bureaus van Nederland. We zijn trots op onze kring van vaste klanten, waarvan er sommige al meer dan 10 jaar bij ons zijn. We hopen ze de komende jaren mee te nemen in de ontwikkelingen die we zien in de toekomst.

Logo's door de jaren heen met onderaan het huidige vanaf oktober 2020:

HEDEN: OH, BRAVE NEW WORLD!

De afgelopen jaren hebben we een aantal ontwikkelingen gezien die wij toejuichen binnen de markt waar wij ons mee bezig houden:

  • Een verschuiving van L&D-klanten naar een mix van L&D en de 'business'. Zaten we voorheen enkel en alleen met bijvoorbeeld een L&D-medewerker aan tafel is dat tegenwoordig net zo makkelijk met een Head of Compliance of een Director Safety. Dat in combinatie met onze linkjes met (interne) communicatie-afdelingen bij onze opdrachtgevers zorgt voor mooie breed gedragen programma's. Door de inzichten die we opdoen bij alle stakeholders creëren we oplossingen met meer effect.
     

 

  • Een verbreding van sec learning naar relevante andere vakgebieden als branding, marketing en IT. Hoewel de vraagstukken en onze kern nog steeds onze didactische expertise is zien we dat  de opdrachten steeds meer over organisatieverandering gaan. Over cultuur. Over adoptie. Niet meer een momentopname van leren. Beter worden in je werk is het devies! Want dat resulteert in beter draaiende organisaties en tevreden (eind)klanten. 

 

  • Een fullservice regierol met een gezonde mix van maatwerk, bestaande producten en half-fabrikaten in plaats een 'kilo e-learning'. We realiseren meer en meer programma's in diverse fases van bewustwording tot en met verduurzamen en zetten daar dan een mix van middelen voor in. Sommige door ons gerealiseerd, anderen van de klant zelf. 

 

Al met al zijn veel zaken in 25 jaar hetzelfde gebleven zoals onze warme klantrelaties, de saamhorige Bright Alley-cultuur en (nieuwe) media. 

 

Komende tijd blikken we vanuit divers perspectieven terug op verleden, heden en toekomst.

 

Peperbus in aanbouw
Peperbus in aanbouw
Gebouw A op het Mediapark
Gebouw A op het Mediapark
Voorlaatste plek - Euclideslaan Utrecht
Voorlaatste plek - Euclideslaan Utrecht
Huidig: Conclusion-toren Galghenwert naast het stadion
Huidig: Conclusion-toren Galghenwert naast het stadion