11-11-2019 / nieuws /

Speelse UX voor leermanagementsystemen

Als designer verbaas ik me regelmatig over wat we op het gebied van leren aantreffen bij organisaties. Een manager die met trots vertelt dat hij zijn e-learning door zijn secretaresse laat maken. Medewerkers die met tegenzin verouderde e-learning doorklikken bij hun onboarding, vaak zonder echt op te letten. We zien vermijding in plaats van betrokkenheid. Dat kan in onze optiek beter!

 

Het begint bij de basis voor leren. Bijna elke organisatie heeft een leermanagementsysteem (LMS), een handig technisch platform om leermiddelen te ontsluiten en voortgang van medewerkers te registreren. Een LMS uit de doos gebruiken, dat kan onmogelijk goed aansluiten bij de organisatie en de mensen. Vergelijk een LMS met een website, het hosten van de website is niet de hoofdzaak, het gaat om wat je erop zet. Bedrijven besteden enorm veel tijd en geld in het optimaliseren van hun website om bezoekers van dienst te zijn. Maar de voorkant van het LMS is vaak niet geoptimaliseerd om te leren. Waarom is dat?

VERGEET DE CONTEXT VAN DE LEERERVARING NIET!

Al enkele jaren zet ik me in om leren in organisaties weer leuk te maken en mensen te motiveren om te leren, echt in beweging te zetten. En daarmee hun performance te verbeteren. Vaak door nieuwe leermiddelen te ontwikkelen die met oog voor de medewerker en de leerervaring ontwikkeld zijn. We ontwikkelen die leermiddelen zorgvuldig op basis van onderzoek zodat we zeker weten dat ze bij de medewerkers, de organisatie en de bedrijfscultuur aansluiten. Dan is het vervelend als de beoogde leerervaring verstoord wordt doordat medewerkers eerst in een onoverzichtelijk LMS moeten inloggen en vervolgens moeten zoeken naar hun leerervaring. Alleen focus op leermiddelen is niet voldoende, de context waarin de leermiddelen zich bevinden is minstens even belangrijk. Het is onderdeel van de leerervaring van de medewerker.

 

Met die insteek kijken we bij onze klanten niet alleen naar de leermiddelen, maar naar de gehele context van de leerervaring. Daarin nemen we de ontsluiting, marketing en implementatie van leermiddelen én het LMS zelf mee. Net als bij websites kunnen de gebruikerservaring en de vormgeving van een LMS geoptimaliseerd worden om medewerkers een goede leerervaring te bieden. Als de basis voor leren goed staat, dan is de weg vrij om gave leerinterventies te ontsluiten die passen bij de medewerkers. Daarbij kijken we niet alleen naar de uiterlijke aspecten van het LMS, maar gaan we een laag dieper door te kijken naar de gebruikerservaring en geavanceerde mogelijkheden van moderne LMS-systemen. We kijken hoe we de leerervaring voor medewerkers meer motiverend, speelser, simpeler en toegankelijker maken zowel in vorm als in functie. 

 

Heb jij in jouw organisatie ook te maken met een complex, verwarrend of lelijk LMS? Wij kijken graag mee om ook bij jullie het leren écht leuk te maken. Want de manier waarop je medewerkers helpt te leren en helpt zichzelf te ontwikkelen voegt daadwerkelijk waarde toe. Voor de medewerkers én jouw organisatie.

Tim Jansen
Uw medewerkers een goede leerervaring bieden? Ik denk graag met u mee! Bel Tim Jansen 06 - 53 88 80 87