Yamaha Motor Europe

Yamaha Motor Europe N.V. verbetert performance binnen de hele dealerketen in 41 landen

Yamaha Motor Europe is de Europese distributeur van Yamaha motorfietsen tot en met marine producten. Om door de hele (dealer)keten te zorgen voor goed opgeleide medewerkers die mee konden groeien met de commerciële wensen van Yamaha Motor Europe waren ze op zoek naar een partner voor het leveren van een LMS. Bright Alley zorgde ervoor dat de complexe migratie en centralisatie naar een nieuw, fris en duurzaam LMS in goede banen liep. Het motorbedrijf bespaarde 30% kosten op training door de migratie naar het Totara LMS. Daarnaast werd het werk ook gekwalificeerd met de Totara Best Manufacturing award 2017!

 

Uitdaging: Hoe krijgen we dealerketens in meer dan 41 landen in één LMS?

Yamaha Motor Europe N.V. is een grote Europese onderneming en onderdeel van een wereldwijde marktleider. Ondanks de grootte van het bedrijf werd er tot voor kort nog gebruik gemaakt van spreadsheets en een simpel LMS om de bijna 12.000 personen binnen de doelgroep op te leiden. Van medewerkers in de hele dealerketen tot en met de service afdeling bij de Zweedse, Franse en Nederlandse politie.

 

Het bedrijf  wilde één Europees platform met gesynchroniseerde en gecentraliseerde trainingscontent. Passend bij een moderne marktleider en de ontwikkeling die het bedrijft doormaakt. Op deze wijze hoopte Yamaha Motor Europe N.V. te zorgen voor consistentie tussen alle landen en een efficiëntere werkwijze.

Het Totara Learn platform maakt het voor ons mogelijk om onze studenten een webtraining of klassikale les te laten volgen met dezelfde eenvoud als wanneer ze naar een moderne website gaan of online een reis boeken. In hun eigen taal.
- Paul Ammerlaan, Senior Service Network Coordinator, Yamaha Motor Europe N.V.

 

Waarom zouden medewerkers ’s avonds het gemak hebben van bekende sites als Netflix en Booking.com om gedurende hun werk lastig gevallen te worden met complexe en saaie leeromgevingen? Het gaat immers om dezelfde mensen. Om die reden is er een zorgvuldige implementatie van Totara Learn opgezet met de diverse medewerkers van Yamaha in het achterhoofd. Het resultaat is een zeer intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface. In de wetenschap dat een medewerker bij een dealer maar 20% van de werktijd gebruik maakt van een computer, wilde Yamaha dat het platform ook beschikbaar is op tablets en smartphones. Bright Alley is aan deze behoeftes tegemoet gekomen. Medewerkers hebben overal en altijd toegang tot essentiële trainingsmaterialen en extra content via de catalogus. Het LMS bevat 4 certificeringsprogramma’s, bestaande uit verschillende trainingen. Deze certificaten hebben een beperkte geldigheid, Totara geeft automatisch een signaal zodra een certificaat verlopen is en de medewerker een hercertificering moet doorlopen.

 

Zorgvuldige migratie van het oude LMS naar Totara Learn

De eerste stap was een grondige inventarisatie van Yamaha Motor Europe N.V. op de huidige content en functionaliteiten. Dit is vervolgens gekoppeld aan de wensen die het bedrijf heeft voor de komende jaren. De basis voor Bright Alley om mee aan de slag te gaan. Een moderne implementatie van Totara LMS was noodzakelijk met wensen als responsive design, personalised learner dashboards, personalised manager dashboards, uitgebreide reporting en support voor diverse soorten content (al dan niet gemixt met hun blended leerprogramma’s). De migratie en verbetering bevatte ook een periode van overlap waar we handig mee om gingen.

 

Personalised learning

Iedere medewerker heeft zijn eigen leerbehoeften en eisen. Of je nou verantwoordelijk bent voor aflevering van de Yamaha-motoren aan de klant of als medewerkers bij een dealer voor de afwikkeling van de garantie claims. Er wordt gebruik gemaakt van Totara Learn Audiences: een functionaliteit waarbij (dynamisch) elke medewerker aan de voor hem of haar relevante content en certificaten wordt gekoppeld. Zo biedt Yamaha gepersonaliseerd leren aan op basis van functie en productgroepen door heel Europa.

Inzichten in progressie

Voor zowel de medewerkers als het management was goed inzicht in hun progressie wenselijk. Met behulp van gepersonaliseerde dashboards is alles te volgen. Medewerkers zien gelijk welke opdrachten klaar staan en managers zien in een oogwenk hoe hun teams zich ontwikkelen. Op Europees niveau is goed te zien hoe de totale progressie is. Trainers voor specifieke markten zien hoe hun populatie het doet en waar verbetering nodig is om de diverse markten nog beter te bedienen.

 

Implementatie en uitrol

Als test voor de livegang van het nieuwe LMS werd een selecte groep toegelaten. In competitieverband konden uitgenodigde technici deelnemen aan een Technical Grand Prix Challenge. Winnaars werden uitgenodigd op het EU hoofdkantoor voor een vervolgopdracht. De uiteindelijke top drie ging door naar de wereldwijde finale in Japan. Deze interne competitie zorgde ervoor dat er in een korte tijd vanuit een gemotiveerde doelgroep veel nuttige feedback kwam. Informatie die Bright Alley in staat stelde het LMS te finetunen voor de daadwerkelijke livegang.

 

Resultaat: Meer plezier in leren, lagere trainingskosten. En een award.

Sinds de livegang in het najaar van 2016 is het gebruik van het LMS (t.o.v. oude situatie) toegenomen. Van de 12.000 geregistreerde lerende is meer dan de helft actief bezig. Dat is niet het enige resultaat:

  • De trainingskosten zijn met 30% gedaald
  • Het genereren van rapportages is 15% in uren gedaald
  • Digitaal leren is 15% in acceptatie gestegen

 

Daarnaast won Yamaha Motor Europe N.V. met Bright Alley in januari 2018 de wereldwijde Totara LMS Award 2017 in de categorie Manufacturing.

 

Ook weten hoe wij jou kunnen helpen met grote internationale doelgroepen in een niet altijd eenvoudige dynamiek van een dealerketen? Neem contact op met Menzo Hollaar via 030 21 23 200.

Rogier Heezemans
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Bel Rogier Heezemans 06-12508828